هیئت راویان انتظار

محفل توسل طلاب استان کرمان مقیم قم

هیئت راویان انتظار

محفل توسل طلاب استان کرمان مقیم قم

کجایی گل نرگس؟
جمعه, ۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۱۶ ب.ظ

وجه تسمیه قائم

حدثنا عبد الواحد بن محمد العبدوس العطار رضی الله عنه قال : حدثنا علی بن محمد بن قتیبة النیسابوری قال : حدثنا حمدان بن سلیمان قال : حدثنا الصقر بن أبی دلف قال : سمعت أبا جعفر محمد بن علی الرضا علیهما السلام یقول : 

" إن الإمام بعدی ابنی علی ، أمره أمری وقوله قولی وطاعته طاعتی ، والامام بعده ابنه الحسن ، أمره أمر أبیه وقوله قول أبیه وطاعته طاعة أبیه ، ثم سکت . فقلت له : یا ابن رسول الله فمن الامام بعد الحسن ؟ فبکی علیه السلام بکاء شدیدا ، ثم قال : إن من بعد الحسن ابنه القائم بالحق المنتظر . فقلت له : یا ابن رسول الله لم سمی القائم ؟ قال : لأنه یقوم بعد موت ذکره وارتداد أکثر القائلین بإمامته . فقلت له : ولم سمی المنتظر ؟ قال : لان له غیبة یکثر أیامها ویطول أمدها فینتظر خروجه المخلصون وینکره المرتابون ویستهزئ بذکره الجاحدون ، ویکذب فیها الوقاتون ، ویهلک فیها المستعجلون ، وینجو فیها المسلمون "

ترجمه حدیث :
صقر بن ابی دلف میگوید از ابو جعفر محمد بن علی الرضا ( ع ) شنیدم که فرمود : امام و پیشوای پس از من پسرم علی است ، فرمان او فرمان من و سخن او سخن من و اطاعت از او اطاعت از من است ، پیشوا و امام پس از او پسرش حسن است ، فرمان او فرمان پدرش و سخن او سخن پدرش و اطاعت از او اطاعت از پدر اوست ، و سپس ساکت شد ؟ عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ( ص ) امام و پیشوای بعد از حسن کیست ؟ حضرت به شدت گریست و سپس فرمود : امام و پیشوای بعد از حسن پسرش قائم منتظر است ، بدو عرض کردم : ای فرزند رسول خدا ( ص ) چرا وی قائم نامیده شد ؟ فرمود : چون او پس از آنکه نامش از یادها رفت و بیشتر معتقدین به امامتش از عقیده خود برگشتند ، قیام میکند ، به آن حضرت عرض کردم : چرا وی را منتظر گویند ؟ فرمود : چون او غیبتی طولانی و دراز دارد ، و افراد مخلص در انتظار اویند و تردید کنندگان او را رد میکنند و انکار کنندگان ، یاد او را به استهزاء می گیرند و وقت گذاران در غیبت ، دروغ میگویند ، شتابزدگان در آن به هلاکت می رسند و مسلمانان در آن نجات و رهایی می یابند .

کمال الدین : ج 2 ص 378 ب 36 ح 3

نکات روایت:

  • القائم از القاب مهدی موعود
  • المنتظر از القاب مهدی موعود
  • اهل شک منکر ظهور مهدی
  • به تمسخر گرفتن یاد مهدی توسط منکران در غیبت
  • پیشگویی پیامبر درباره غیبت مهدی
  • دروغگو بودن مشخص کنندگان وقت ظهور
  • صقر بن أبی دلف از امام جواد
  • طولانی بودن غیبت مهدی
  • قیام مهدی بعد از فراموش شدن نام او
  • قیام مهدی بعد ارتداد اکثر شیعیان
  • مهدی فرزند امام حسن عسکری
  • مخلصان منتظر واقعی ظهور مهدی
  • نجات اهل تسلیم در مورد وقت ظهور
  • هلاکت عجله کنندگان در امر ظهور
    • من انقلابی ام

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">